zaterdag 28 juli 2012

De grote zaal

Geen vrolijk verhaal, wel een indringende vertelling die tot nadenken stemt. Dat is 'De grote zaal' van (de nauwelijks nog bekende) Jacoba van Velde. Bezoekers van de bibliotheken kregen in 2010 dit boekje gratis tijdens de jaarlijkse leesbevorderingscampagne Nederland leest.

'Waar ben ik eigenlijk? Hoe ben ik hier gekomen? Ik kan het me niet herinneren. Het lijkt wel een ziekenhuis, want het was zeker een verpleegster die vanmorgen bij mijn bed stond. (...) Het zijn allemaal oude mensen zoals ik. Oude vrouwen, niet prettig om te zien.'
De eerste zinnen van dit boek geven het al aan: de plek waar Geertruida van der Veen buiten haar wil om terecht is gekomen, is verre van vrolijk. Het is het verhaal van een oude vrouw die aan het einde van haar leven de controle uit handen moet geven en haar dochter, die dat werkloos moet toezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten